Skanska bygger om Clayton University Center i Bethlehem, USA, för USD 70M, cirka SEK 730 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Lehigh University om att bygga om det historiska Clayton University Center på dess campus i Bethlehem, Pennsylvania, USA. Kontraktet är värt USD 70M, cirka 730 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för USA för det tredje kvartalet 2023.Skanska har tecknat avtal med Lehigh University om att bygga om det historiska Clayton University Center på dess campus i Bethlehem, Pennsylvania, USA. Kontraktet är värt USD 70M, cirka 730 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för USA för det tredje kvartalet 2023.

Ombyggnationen av det befintliga universitetscentret på 9 200 kvadratmeter omfattar nya elinstallationer, mekaniska system och utrustning samt installation av ett komplett brandskyddssystem. Dessutom omfattar uppdraget att renovera samlingsutrymmen, kontor, mötesrum, loungeområden och att byta ut alla dörrar, fönster och taket i skiffer och koppar. Projektet har som uppgift att bevara byggnadens historiska egenskaper så som en träsniderier, träpaneler, dess speciella fönsterdesign, målade glasfönster samt inre stenväggar.

Renoveringsarbetet pågår och projektet beräknas vara klart i december 2024.

Jacob Birkeland, Head of Media Relations and Public Affairs, Skanska AB, tel: +46 (0)10 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.