Skanska bygger om järnvägsstation i Warszawa för PLN 129 miljoner, ca 320 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga om en järnvägstation i Polen. Kontraktssumman uppgår till PLN 129 miljoner, ca 320 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet. Kund är det polska banverket PKP.

Uppdraget gäller en modernisering av Gdansk-stationen i Warszawa. Projektet omfattar ombyggnad av spårområdet samt rivning av fyra plattformar som ska ersättas med två nya. Därutöver ingår en ny underjordisk gångväg till den intilliggande tunnelbanestationen Gdansk och Zajaczkagatan. Arbetet på plats inleds i höst och ska slutföras på 13 månader. Skanska Polen som är ett av Polens största byggbolag omsatte 2008 7,6 miljarder kronor. Bolaget har 5.700 medarbetare. I Polen är Skanska även verksamt inom kommersiell utveckling och infrastrukturutveckling genom Skanska Commercial Development Europe respektive Skanska Infrastructure Development. För ytterligare information, kontakta: Marcin Gesing, informationschef, Skanska Poland, tel +48 22 561 30 66 or +48 510 161 516 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38 Direktlinje för media: 010-448 88 99