Skanska bygger pipeline i Puerto Rico för USD 74 miljoner, 475 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga en gaspipeline i Puerto Rico. Kontraktssumman uppgår till USD 74 miljoner, ca 475 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2008. Kund är det statliga energibolaget Puerto Rico Electric Power Authority, PREPA, som är en ny kund för Skanska.

Projektet avser en 67 km lång pipeline med ca 0,5 m diameter. Skanska svarar för såväl utformning och byggande som tillståndsfrågor, testning och igångsättning. Rörledningen ska leverera naturgas från EcoEléctrica-terminalen i Peñuelas till ett kombikraftverk i Aguirre i södra Puerto Rico. Byggarbetet ska inledas i februari.

– Vi har valt Skanska för bygget av vår första naturgasledning för att Skanska har bred erfarenhet och en dokumenterad förmåga att genomföra projekt enligt tidplan och budget, säger Jorge Rodríguez, VD för Puerto Rico Electric Power Authority.

Projektet genomförs som ett 50/50-konsortium mellan Skanska USA Building och Skanska Latin America. Uppdraget är ett resultat av den samlade styrkan och kunskapsöverföringen mellan Skanskas affärsenheter, i detta fall Skanska USA Buildings kunnande och lokala närvaro förenad med Skanska Latin Americas tekniska expertis och erfarenhet.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Bolaget är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.800 medarbetare. 2006 uppgick intäkterna till ca 30 miljarder kronor.

Skanska Latin America är ett av kontinentens ledande byggföretag och en av Skanskas mest lönsamma affärsenheter. Verksamheten är inriktad på bygg, drift- och serviceuppdrag för olje- och gasindustrin. Affärsenheten med ca 11.000 medarbetare hade 2006 intäkter på ca 3,8 miljarder kronor.

Tom Crane, Senior Vice President Communication,
Skanska USA Building, tel +1 973 753 3450
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38.
Direktnummer för media: 08-753 88 99