Skanska bygger psykiatrisjukhus i Kristiansand, Norge, för NOK 530 M, cirka 530 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Helse Sør Øst om att bygga ett nytt psykiatrisjukhus i Kristiansand, Norge. Kontraktet är värt NOK 530 M, cirka 530 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Norden för andra kvartalet 2020.

Den nya psykiatribyggnaden kommer få en yta på 10 750 kvadratmeter med 80 bäddar, varav 10 platser är avsatta för barn- och ungdomspsykiatri, öppenvård, behandlingsrum samt kök/matsal och tekniska rum.

Byggnaden är designad och utvecklad för att stimulera vården och bidra till att ge den bästa behandlingen för patienterna genom en "helande arkitektur”, goda arbetsvillkor för de anställda samt genom en effektiv drift. Byggnaden kommer att uppföras enligt energiklass A med ett reducerat koldioxidavtryck.

Projektet startar omgående och byggnaden förväntas vara färdigställd i april 2023.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

Audun Lågøyr, kommunikationsdirektör, Skanska Norge, tel +47 934 52 531

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.