• Skanska/

Skanska bygger raffinaderi i Rio de Janeiro, Brasilien, för ca USD 250 miljoner, ca 1,8 miljarder kronor

Report this content

Skanska har fått uppdraget bygga den första enheten vid ett nytt raffinaderi för råolja i Brasilien. Den totala kontraktssumman uppgår till USD 623 miljoner, varav Skanskas andel är 40 procent motsvarande ca USD 250 miljoner, ca 1,8 miljarder kronor, vilket inkluderas i orderingången för det första kvartalet. Kund är Petrobras, ett av världens ledande energibolag och en av Skanskas återkommande kunder.

Kontraktet avser den första anläggningen vid Petrobras nya raffinaderi Petrochemical Complex, i delstaten Rio de Janeiro. Projektet avser en anläggning för vakuumdestillering, raffinering, av den inkommande råoljan. Anläggningen dimensioneras för att processa ca 150.000 fat per dag. Skanska leder det konsortium som ska svara för planering, konstruktion och byggande av anläggningarna inklusive elektromekaniska installationer. Dessutom ingår inköp av material och utrusning. Skanska ska även assistera vid igångsättning och drift. Arbetet inleds omedelbart och ska slutföras på 36 månader. Ca 3.000 medarbetare kommer att engageras i projektets mest intensiva fas. Anläggningarna vid Petrobras Petrochemical Complex, Comperj, kommer att omfatta totalt 45 kvadratkilometer och vara i drift under 2013. Skanska Latin America är ett av kontinentens ledande byggföretag. Verksamheten är inriktad på bygg, drift- och serviceuppdrag för den internationella energi, olje- och gasindustrin. Affärsenheten med ca 10.000 medarbetare hade 2009 intäkter på ca 6 miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38 Direktlinje för media: 010-448 88 99