Skanska bygger serviceanläggning för tåg i New York - kontraktet värt 1,4 miljarder kronor Skanska ska designa och bygga en serviceanläggning för tunnelbanetåg i New York. Kontraktet är värt USD 164,7 miljoner, drygt 1,4 miljarder kronor. Kund är New York City Transit. Kontraktet inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2003. Det nya uppdraget gäller Corona Maintenance Shop and Car Wash Facility, en anläggning för service och underhåll av tågvagnar i Queens, NY. Projektet omfattar en 9.000 kvm stor byggnad med fem spår för tågservice och med kontor i de två övre planen. I uppdraget ingår alla arbeten, även installation av den tekniska serviceutrustningen. Bygget omfattar också ca fyra km järnvägsspår med tillhörande kraft- och signalinstallationer. Skanska USA Civils enheter Slattery Skanska och Underpinning & Foundation svarar för genomförandet av projektet som inleds omgående och ska slutföras på 43 månader. Det nya kontraktet är Skanska USA Civils nionde uppdrag av denna typ i New York. Den amerikanska sektorn för infrastruktur är fortsatt stark. Skanska genomför för närvarande en rad infrastrukturprojekt över hela USA som broar, motorvägar, snabbspårvägar och tunnelbanestationer. För ytterligare information, kontakta: Stephanie Infranco, informationschef, Slattery Skanska, tel +1 718 767 26 00 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/13/20030113BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/13/20030113BIT00050/wkr0002.pdf