• Skanska/

Skanska bygger sjukhus i delstaten Washington för USD 71,4 miljoner, ca 500 miljoner kronor

Report this content

Skanska har fått uppdraget att leda utbyggnaden av ett sjukhus för MultiCare Health System i Washington. Kontraktssumman uppgår till USD 71,4 miljoner, motsvarande ca 500 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet.

Kontraktet avser den fortsatta utbyggnaden av MultiCare Good Samaritan Hospital i Puyallup, ca 50 km söder om Seattle i Washington. Skanska påbörjade de första delarna av utbyggnaden i början av året. Totalt uppgår Skanskas olika delkontrakt vid projektet till USD 279 miljoner. Nu inleds den sista fasen av projektet som omfattar en ca 35.000 kvm stor niovåningsbyggnad med 80 enskilda patientrum, en akutmottagning, en kirurgiavdelning och lokaler för bildhantering. I projektet ingår även en teknikbyggnad och ett 15.000 kvm stort parkeringshus. Arbetet på den nya etappen inleds omgående och byggarbetet planeras vara klart i slutet av 2010. Skanska medverkar i projektets utformning och planering som utförs i 4D med stöd av Building Information Model, BIM. Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Affärsenheten är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.500 medarbetare. 2008 uppgick intäkterna till ca 30,3 miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Nicole Didda, informationschef, Skanska USA, tel +1 917 438 4596 Pelle Berg, presstalesman, Skanska AB, tel 010-448 88 28 Direktlinje för media: 010-448 88 99