Skanska bygger sjukhus i Seattle för USD 114 miljoner, ca 730 miljoner kronor

Skanska har fått byggledningsuppdraget för utbyggnaden av Virginia Mason Medical Center i Seattle, Washington, USA. Kontraktssumman uppgår till USD 114 miljoner, ca 730 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det första kvartalet. Kund är Virginia Mason Medical Center.

Den nya 23.000 kvm stora sjukhusbyggnaden ska inrymma såväl akutmottaggning som operations- och intensivvårdsavdelningar. Projektet omfattar även en ny reception, en maskincentral och anslutningskorridorer till samtliga plan på den befintliga sjukhusbyggnaden.

Byggarbetet inleds omgående och ska vara avslutat i maj 2010.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Bolaget är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.900 medarbetare. 2007 uppgick intäkterna till ca 27 miljarder kronor.

Tom Crane, Senior Vice President Communication,
Skanska USA Building, tel +1 973 753 3450
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38.
Direktnummer för media: 08-753 88 99