Skanska bygger större kontorscenter i London för GBP 150 miljoner, ca 1,8 miljarder kronor

Skanska har fått uppdraget att uppföra ännu en större kontorsbyggnad i City of London. Kontraktssumman uppgår till GBP 150 miljoner, ca 1,8 miljarder kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet. Kund är brittiska fastighetsbolaget Minerva.

Uppdraget gäller kontors- och butikscentret St. Botolphs som omfattar ca 52.000 kvm. 14-våningsbyggnaden får en karaktäristisk utformning med lätt rundade hörn.

Förberedande mark- och pålningsarbeten har inletts och färdigställandet planeras till 2010.

Skanska medverkar med sin integrerade expertis inom såväl husbyggnad och grundläggning som stålöverdäckning och installationsarbeten.

St. Botolphs-projektet är det andra som Skanska för närvarande bygger för Minerva. Förra året påbörjades kontorsprojektet Walbrook, också det i City of London. Kontraktssumman för detta projekt uppgår till GBP 150 miljoner.

För samma kund har Skanska under senare år genomfört ytterligare två större projekt, dels 90 High Holborn, dels ombyggnaden av bolagets huvudkontor på Wigmore Street.

Skanska UK med ca 5.500 medarbetare hade 2007 intäkter som uppgick till 17,7 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom byggande av hus, anläggningar och distributionsnät samt byggservice. Skanska är även ledande inom det brittiska programmet för offentlig-privat samverkan, PFI (Private Finance Initiative).

Tanya Barnes, informationschef, Skanska UK, tel +44 1923 423 905
Anders Lilja, direktör Investor Relations, Skanska AB, 08-753 88 01