• Skanska/

Skanska bygger ut brittisk kriminalvårdsanstalt för GBP 53 miljoner, ca 680 miljoner kronor

Report this content

Skanska har fått uppdraget att utforma och genomföra utbyggnaden av den brittiska kriminalvårdsanläggningen HMP Dovegate i Staffordshire i norra England. Kontraktssumman uppgår till GBP 53 miljoner, ca 680 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2008. Kund är Serco som driver anläggningen.

Projektet omfattar en fångvårdsbyggnad med 260 celler och ett aktivitetscentrum i två våningar inom en utökad säkerhetszonen. I uppdraget ingår även renovering och utbyggnad av existerade byggnader samt anläggning av två mindre fotbollsplaner. Skanska svarar även för utformning av stomkonstruktionen och utförande av elektriska och mekaniska installationer för den nya byggnaden.

Arbetet inleds i februari och ska vara slutfört i början av 2010.

Skanska utformade och byggde även den befintliga anläggningen, med plats för 800 interner, som ursprungligen färdigställdes 2001.

Skanska UK med ca 5.500 medarbetare hade 2006 intäkter som uppgick till 12,3 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom byggande av hus, anläggningar och distributionsnät samt byggservice. Skanska är även ledande inom det brittiska programmet för offentlig-privat samverkan, PFI (Private Finance Initiative).

För ytterligare information, kontakta:

Tanya Barnes, informationschef, Skanska UK, tel +44 1923 423 905
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38