• Skanska/

Skanska bygger ut Hamnbanan på Hisingen, Göteborg, för cirka 1,3 miljarder kronor

Report this content

Skanska har tecknat avtal med Trafikverket om att bygga dubbelspår till godsjärnvägen Hamnbanan, etapp Eriksberg-Pölsebo, i Göteborg. Kontraktet är värt cirka 1,3 miljarder kronor, vilket inkluderas i Skanska Sveriges orderingång för det tredje kvartalet 2019.

Utbyggnaden är en sträcka om 1 900 meter, varav 1 100 meter i tunnel, norr om det befintliga enkelspåret. I projektet ingår även anläggning av provisoriska spår för trafikomledning, rivning av befintlig anläggning inklusive en bro, omfattande ledningsomläggningar, nya gång- och cykelvägar, ny fotbollsplan samt nytt klubbhus åt Eriksbergs IF.

Byggstarten är planerad till hösten 2019 och hela projektet ska vara färdigställt under 2024.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.

För ytterligare information kontakta:

Kenneth Wahlqvist, avdelningschef Stora projekt väst, Skanska Sverige, tel 010 448 43 87

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, tel 010 449 31 34

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.