• Skanska/

Skanska bygger ut Texas A&M University för USD 49 miljoner, ca 400 miljoner kronor

Report this content

Skanska har fått uppdraget att leda utbyggnaden av Texas A&M University i College Station, norr om Houston, Texas. Kontraktssumman uppgår till ca USD 49 miljoner, ca 400 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet.

Uppdraget gäller dels en ca 15.000 kvm stor huvudbyggnad för universitetets lantbruksinstitution, dels ett nytt besökscenter som blir ca 1.200 kvm till ytan. Därutöver ska Skanska bygga en cistern för uppsamling av regnvatten, utföra markarbeten och anlägga parkeringsplatser.

Projektet kommer att få en stark miljöprofil och avsikten är att uppnå miljöcertifiering enligt LEED Silver.

Arbetet på plats inleds omgående och färdigställandet planeras till mars 2011.

Texas A&M University med ca 46.000 studenter är ett av USA:s största och högst rankade offentliga universitet.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Affärsenheten är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.500 medarbetare. 2008 uppgick intäkterna till ca 30,3 miljarder kronor.

För ytterligare information, kontakta:

Tom Crane, Senior Vice President Communication,
Skanska USA Building, tel +1 973 753 3450