Skanska bygger vägnät och transportcenter på JFK Airport i New York, USA, för USD 868M, cirka 9,1 miljarder kronor

Skanska har, i ett joint venture med Halmar International LLC, tecknat avtal med Port Authority of New York and New Jersey om att utföra byggprojektet Central Terminal Area Roadways, Utilities and Ground Transportation Center på John F. Kennedy International Airport i Queens, New York, USA. Skanskas andel av kontraktet är värt USD 868M, cirka 9,1 miljarder kronor, vilket kommer inkluderas i orderingången för USA för andra kvartalet 2023.

Projektet kommer att förbättra användarupplevelsen och tillgången till omgivande terminaler. Det omfattar design och byggnation av ett transportnät av vägar på flygplatsen samt omlokalisering och uppgradering av infrastruktur. Därtill ingår design och byggnation av ett modernt transportcenter med 1 950 platser för bilar i ett flera våningar högt parkeringsgarage, utrustat med laddningsstationer för elfordon. En förhöjd gångbro med utrymmen för food trucks kommer också att byggas, liksom ett system för uppsamling av regnvatten för bevattning av omgivande miljöer och ett framtida grönt tak samt solpaneler.

Arbetet påbörjades i maj 2023 och beräknas vara klart i december 2027.

Jacob Birkeland, Press och Public Affairs chef, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.