• Skanska/

Skanska får tilläggsorder på USD 102 miljoner, ca 830 miljoner kronor, för sjukhusuppdrag i New Jersey

Report this content

Skanska har fått en tilläggsorder vid utbyggnaden av Capital Healths sjukhus i Hopewell, New Jersey. Kontraktssumman uppgår till USD 102 miljoner, ca 830 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet. Kund är Capital Health.

Det tidigare kontraktet vid Hopewell-sjukhuset uppgick till USD 134 miljoner, ca 1,1 miljarder kronor, vilket inkluderades i orderingången för det första kvartalet.

Skanska har även svarat för de planerings- och förberedelsearbeten som inleddes förra året. Då inkluderades ca USD 90 miljoner i orderingången i den takt deluppdragen utfördes.

Byggprojektet omfattar totalt ca 90.000 kvm i två byggnader som sammanlänkas med en gemensam entré och allmänna utrymmen. Sjukhusdelen som bl a får 237 patientrum utgör ca två tredjedelar av projektet medan resten är administrationslokaler.

Sjukhuset i Hopewell planeras vara klart i oktober 2011 och ersätter då Cap Healths 112-åriga Mercer-sjukhus i Trenton, New Jersey.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Affärsenheten är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.500 medarbetare. 2008 uppgick intäkterna till ca 30,3 miljarder kronor.

För ytterligare information, kontakta:

Tom Crane, Senior Vice President Communication,
Skanska USA Building, tel +1 973 753 3450