Skanska får vägprojekt i Polen för ca PLN 140 miljoner, ca 340 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga en förbifart vid Warszawa i Polen. Kontraktssumman uppgår till PLN 140 miljoner, ca 340 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet. Kund är den polska vägmyndigheten.

Projektet omfattar en utbyggnad av en 7 km lång motorvägssträcka vid Serock, ca 40 km norr om Warszawa. I uppdraget ingår även sju viadukter och flera viltpassager. Arbetet påbörjas i sommar och ska vara slutfört under 2011. Skanska Polen som är ett av Polens största byggbolag omsatte 2008 7,6 miljarder kronor. Bolaget har 5.200 medarbetare. I Polen är Skanska även verksamt inom kommersiell utveckling och infrastrukturutveckling genom Skanska Commercial Development Europe respektive Skanska Infrastructure Development. För ytterligare information, kontakta: Marcin Gesing, informationschef, Skanska Poland, tel +48 22 561 30 66 or +48 510 161 516 Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, 010-448 88 99