Skanska förbättrar del av vägen I-405 i Bothell, Washington, USA, för USD 834M, cirka SEK 8,8 miljarder kronor

Skanska har tecknat avtal med Washington State Department of Transportation (WSDOT) om att expandera och göra operativa förbättringar på 7,2 kilometer (4,5 miles) av vägen I-405 i Bothell, Washington, USA. Kontraktet är värt USD 834M, cirka 8,8 miljarder kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för USA för det tredje kvartalet 2023.

Syftet med ”I-405, Brickyard to SR 527 Improvement Project” är att skapa ett system med dubbla tullbelagda körfält från söder om trafikplatsen I-405/SR 522 till I-405/SR 527. Projekt inkluderar nya körfält, tillfartsramper, förbättringar av trafikplatser, infrastruktur till stöd för bussverksamheten Stride Bus Rapid Transit samt nya kulvertar för fiskpassager inom projektets närhet.

Byggnationen beräknas påbörjas i november 2023 och projektet förväntas vara färdigställt i slutet av 2028.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.