Skanska förbättrar vägen A428 i regionen Östra England, Storbritannien, för GBP 507M, cirka 5,8 miljarder kronor

Skanska har tecknat avtal med Highways England om att förbättra vägen A428 i regionen Östra England, Storbritannien. Kontraktet är värt GBP 507M, cirka 5,8 miljarder kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Europa för det första kvartalet 2021.

Skanska ska bygga en ny 16 kilometer lång tvåfilig väg mellan Black Cat-rondellen vid staden St Neots och Caxton Gibbet. Ett antal vägkorsningar ska också uppgraderas, varav en ny korsning ska förbättra trafikflödet till motorvägen A1 och den nybyggda vägsträckan. Det kommer också att skapas bättre framkomlighet för fotgängare, cyklister och ryttare samt en bättre förbindelse till St Neots och dess tågstation.

Projektet väntas ge avsevärda fördelar för både trafikanter och lokalsamhället, eftersom resandet mellan Milton Keynes, Bedford och Cambridge underlättas – vilket förväntas bidra till den ekonomiska tillväxten i denna snabbväxande region i Storbritannien.

Den nya vägsträckan väntas öppna för trafik 2025/2026.

Skanska är ett av de ledande bygg- och projektutvecklingsföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien samt i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Polen, Tjeckien samt i Storbritannien med BoKloks koncept. Skanska omsatte 26 miljarder kronor under 2020 och hade cirka 10 100 anställda i sina europeiska verksamheter utanför Norden.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar bidrar Skanska till ett bättre samhälle genom att erbjuda innovativa och hållbara lösningar. Koncernen har cirka 32 500 medarbetare och omsättningen under 2020 uppgick till 159 miljarder kronor.