Skanska förbereder för expansion av akutsjukhus i Miami, Florida, USA, för USD 90M, cirka 960 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Jackson Health System för att förbereda för expansionen av deras akutsjukhus genom att riva två byggnader. Kontraktet är värt USD 90M, cirka 960 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för USA för det fjärde kvartalet 2023.

Kontraktet omfattar att skapa ytterligare yta för den cirka 12 100 kvadratmeter stora utbyggnaden, som inkluderar byggnation av ytterligare våningar och som kommer att tredubbla storleken av akutmottagningen. Detta inkluderar renovering av befintlig akutmottagning för att matcha utbyggnaden.

Hela projektets omfattning omfattar 207 rum, inklusive 50 observationsrum och sju patientrum. Projektet kommer också att omfatta omlokalisering av installationer under mark för att stödja den större anläggningen. Kostnaden för projektet kommer för kunden att uppgå till USD 300M vid slutförande.

Expansionen av den nya akutmottagningen ska vara klar 2025. Alla renoveringar av den befintliga mottagningen kommer att vara klara 2027.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.