Skanska förvärvar ledande byggföretag i Slovakien inom platsbyggda betongstommar

Skanska förvärvar samtliga aktier i slovakiska SkyBau, som bygger platsgjutna betongstommar. Genom förvärvet stärker Skanska sin position inom husbyggnadssektorn i Tjeckien och Slovakien.

SkyBau är underentreprenör i byggsektorn och utför platsgjutning av betongstommar i främst Slovakien, men har även verksamhet i bland annat Tjeckien och Tyskland. Skanska har tidigare saknat denna typ av verksamhet i den slovakiska byggverksamheten.

– Med förvärvet av SkyBau stärker vi vårt erbjudande och ökar våra tillväxtmöjligheter i Centraleuropa, säger Dan Ťok, VD för Skanska i Tjeckien och Slovakien.

SkyBau omsätter ca 250 miljoner kronor och har ca 350 anställda.

Skanska Czech Republic and Slovakia, som är Tjeckiens största byggföretag, omsatte 2009 ca 11,7 miljarder kronor. Bolaget har 6.500 medarbetare. I Tjeckien är Skanska även verksamt inom utveckling av kontorsfastigheter genom Skanska Commercial Development Europe.

Magdalena Dobisova, informationsansvarig, Skanska Slovakien, tel +421 902 963 666.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.