• Skanska/

Skanska genomför strategisk expansion i Storbritannien – förvärvar McNicholas plc, verksamt inom byggande av distributionsnät, för cirka GBP 50 miljoner, 670 miljoner kronor

Report this content

Skanska förvärvar McNicholas plc som är ett brittiskt företag inom byggande och service av distributionsnät för kraft, gas och vatten. Köpeskillingen uppgår till cirka GBP 50 miljoner, 670 miljoner kronor, för skuldfritt bolag. McNicholas plc konsolideras i december.

- Detta är ett led i vår strategi att expandera i Storbritannien. Vi är övertygade om att det finns en stor tillväxtpotential på den brittiska marknaden, i synnerhet inom den växande sektorn för kraft-, gas- och vattenförsörjning. Inom denna sektor har vi redan idag verksamhet som omsätter cirka GBP 110 miljoner, 1,5 miljarder kronor. McNicholas plc:s intäkter uppgick förra året till cirka GBP 150 miljoner, ca 2 miljarder kronor. Tillsammans blir vi ledande och stärker därmed möjligheterna att expandera ytterligare inom denna sektor, säger Stuart Graham, VD och koncernchef Skanska AB.

- Genom McNicholas plc tillförs vi värdefull kompetens och konkurrenskraft. McNicholas plc är ett välskött företag som har en stark position på marknaden. Vi har lärt känna deras kompetens i tidigare samarbeten.

McNicholas plc är huvudsakligen verksamt i London och sydöstra England. Bolaget är baserat i London och har cirka 1.300 anställda. Rörelseresultat uppgick 2005 till GBP 5,7 miljoner, 76 miljoner kronor. Organisatoriskt kommer företaget att inkorporeras med Skanska UK:s enhet för byggande av distributionsnät.

Skanska UK med 3.500 medarbetare hade förra året intäkter som uppgick till GBP 793 miljoner, 10,7 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom byggande av hus, anläggningar och distributionsnät samt installationer och byggservice. Skanska är även ledande inom det brittiska programmet för offentlig-privat samverkan, PFI (Private Finance Initiative).

För ytterligare information, kontakta:

Tanya Barnes, informationschef, Skanska UK, tel +44 1923 423 905
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 99