• Skanska/

Skanska investerar 216 miljoner kronor i andra etappen av kontorsprojektet Green Towers i Polen

Report this content

Skanska investerar EUR 24 miljoner, cirka 216 miljoner kronor, i andra etappen av kontorsprojektet Green Towers (B-byggnaden) i Wroclaw, Polen. Fastigheten har en stark grön profil och den totala uthyrbara ytan uppgår till 11 600 kvadratmeter. Projektet beräknas vara slutfört runt årsskiftet 2012/2013.

Det första hyresavtalet för A-byggnaden tecknades med Ernst & Young och följdes av ytterligare avtal i september. Liksom i alla projekt utförda av Skanska har gröna lösningar tillämpats under konstruktions- och byggprocessen av kontorsprojektet. Green Towers har pre-certifierats med den högsta LEED-nivån, Platinum. Det totala värdet på Skanskas investering i Green Towers-projektet uppgår till EUR 48 miljoner, cirka 432 miljoner kronor.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor och logistik. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Ungern, Tjeckien och Polen. Verksamheten bedrivs i tre lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary och Skanska Property Poland.

För ytterligare information, kontakta:
Sylwia Kruszyniewicz, Kommunikationschef, Skanska Commercial Development Europe, tel: +48 519 500 251
Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentlig¬göra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.