Skanska investerar 600 miljoner i nya bostäder i Stockholm

Skanska ska utveckla och bygga 168 lägenheter på Kungsholmen i Stockholm. Investeringen uppgår till 600 miljoner kronor.

Det planerade kvarteret Iskristallen på Kungsholmen vid Fridhemsplan beräknas stå färdigt under 2011. Försäljningen av bostadsrätterna inleds i maj. – Våra kunder visar ett stort intresse för våra nya bostäder och vi startar nu vissa projekt utan det normala kravet på försäljning. I regel ska cirka 40 procent av bostäderna vara sålda i förväg innan vi påbörjar själva byggprocessen, säger Kaj Stenman, försäljningschef i Sverige, Skanska Bostadsutveckling Norden. – Det här är ett mycket attraktivt läge, lägenheterna i grannkvarteret Snöflingan som färdigställdes förra året såldes slut på två dagar. Vi bedömer att efterfrågan kommer att fortsätta att vara stark, främst i bra lägen i storstadsregionerna och för att möta detta intresse ökar vi nu projektstarterna. Bygget av Iskristallen på Kungsholmen kommer att genomföras av Skanska Sverige med start under april i år. Skanska Bostadsutveckling Norden initierar och utvecklar bostadsområden för flerbostadshus och enfamiljshus. Affärsenheten hade vid början av 2010 ca 1800 nya hem under produktion och har ca 350 anställda i Skanska Nya Hem i Sverige, Skanska Kodit i Finland och Skanska Bolig i Norge. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38 Direktlinje för media: 010-448 88 99