Skanska investerar CZK 1,1 miljarder, cirka 480 miljoner kronor, i ett bostadsprojekt i Prag, Tjeckien.

Bostadsprojektet Alfred består av 179 lägenheter på sammanlagt 11 000 kvadratmeter. Tiovåningshuset erbjuder främst en- och tvårumslägenheter. Bostadshuset är en del av den andra fasen av bostadsutvecklingsprojektet Emil Kolben Quarter i Prag.

Projektet certifieras för hållbarhet enligt BREEAM. Skanska installerar solceller på taket som bidrar med el till del av belysning och ventilationssystem. Alfred kommer att uppnå 24 % högre energieffektivitet jämfört med en referensbyggnad.

Den nya stadsdelen ligger nära tunnelbana och spårvagn, samt är omgiven av ett stort utbud av handel och service.

Byggnationen har påbörjats och beräknas vara färdigställd i början av 2025.

Matti Kataja, Tf Press- och Public Affairschef, Skanska AB, tel 010 449 67 98

Direktlinje för media, tel 010 448 88

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com .

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 148 miljarder kronor under 2021. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 30 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.