Skanska investerar EUR 76M, cirka 770 miljoner kronor, i en ny kontorsbyggnad i Prag, Tjeckien

Skanska investerar EUR 76M, cirka 770 miljoner kronor, i den första fasen av Port 7 i Prag, Tjeckien. Kontorsbyggnaden kommer att få tio våningar och en total uthyrningsbar yta på cirka 27 700 kvadratmeter, med två parkeringsplan under mark. Investeringen omfattar även garage för den planerade andra fasen av Port 7. Byggkontraktet uppgår till cirka CZK 1,7 miljarder, cirka 640 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Europa för det första kvartalet 2021.

Sammantaget kommer Port 7-komplexet att erbjuda cirka 35 000 kvadratmeter kontors- och butikslokaler i tre byggnader, med butiker, restauranger, kaféer och gym på bottenvåningen i byggnaderna. Port7-projektet innefattar också ett stort offentligt utrymme för avkoppling, promenader och möten med kollegor och vänner. Sportentusiaster kommer också att uppskatta det nyligen renoverade området intill floden Holešovice, där det kommer kunna gå att löpa, cykla eller kajakpaddla.

Port7 förväntas uppnå LEED Platinum- och WELL-certifieringar. LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) fokuserar på energiförbrukning och hållbara material, medan WELL utvärderar hur arbetsmiljön påverkar människorna. Komfort och mikrobiologisk säkerhet i Port7 garanteras av Skanskas Care for Life Office-konceptet och bekräftas genom WELL Health & Safety Rating.

Byggandet av den första fasen startar i februari 2021 och är planerat att vara slutfört under det andra kvartalet 2023.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien samt i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Polen, Tjeckien samt i Storbritannien med BoKloks koncept. Skanska omsatte 33 miljarder kronor under 2019 och hade cirka 11 700 anställda i sina europeiska verksamheter utanför Norden.

Jacob Birkeland, press- och public affairschef, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.