Skanska investerar PLN 113M, cirka 290 miljoner kronor, i bostadsprojektet Park Scandinavia i Warszawa, Polen

­Skanska investerar PLN 113M, cirka 290 miljoner kronor, i genomförandet av den femte och sista etappen av Park Scandinavia-kvarteret, beläget i Warszawas Gocław-distrikt. Investeringsprojektet omfattar två sjuvåningshus, med totalt 198 lägenheter med ytor från 25 till 124 kvadratmeter.

I linje med Skanskas strategi kommer husen att utrustas med miljövänliga lösningar för att öka energieffektiviteten, minska utsläppen och positivt påverka de boendes komfort. Husen kommer att ha det smarta hemsystemet Appartme som möjliggör fjärrstyrning av belysning, eluttag och uppvärmning via en mobilapp, vilket ger årliga besparingar på upp till 17 procent. Solcellspaneler kommer att installeras på byggnadens tak för att driva utvalda lägenheter, vilket bidrar till energieffektivitet och lägre kostnader. De miljövänliga lösningarna innebär att projektet uppnått BREEAM INTERIM-certifiering på Very Good-nivå.

Mellan de byggnader som har färdigställts i tidigare etapper har Skanska anlagt gröna gårdar med rekreationsområden, lekplatser, basketplaner, klättervägg, schackbord och ett gemensamt folkbibliotek. Den sista etappen har utformats för att sömlöst integreras i den befintliga layouten.

Kvarteret Park Scandinavia omfattar totalt 861 lägenheter och 6 kommersiella lokaler. Projektet ska vara färdigställt i det tredje kvartalet 2025.

Olle Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.