Skanska investerar PLN 120M, cirka 320 miljoner kronor, i andra fasen av ett bostadsprojekt i Warszawa, Polen

Skanska investerar PLN 120M, cirka 320 miljoner kronor, i den andra fasen av bostadsprojektet NU Warszawa Wola, in Warszawa, Polen. Den omfattar två byggnader med totalt 136 lägenheter och sju kommersiella lokaler.

Den andra fasen kommer att bestå av en sju våningar hög byggnad och en byggnad med åtta våningar, båda med kommersiella lokaler på bottenplan och garage under mark med laddare för elbilar. Beroende på våningsplan kommer varje bostad ha en balkong, loggia eller trädgård.

Byggnaderna kommer att utrustas miljövänliga lösningar för att förbättra energieffektiviteten och minska utsläppen, samt ge positiv påverkan på boendekomforten. De kommer vara utrustade med ett smart hemsystem som möjliggör fjärr- eller manuell styrning av uppvärmning, belysning, eluttag och vattenventiler, samt anti-smogsystem i fönster och väggar. Dessutom planeras solcellspaneler på taket av en av byggnaderna, något som kommer att minska elkostnaderna.

Bostadskomplexet kommer att miljöcertifieras enligt BREEAM, nivå Very Good, och uppfylla kraven som en "tillgänglighetsanpassad anläggning".

Byggnadsarbetet för den andra fasen är planerade att påbörjas i juli 2024 och beräknas vara slutförd i januari 2026.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.