• Skanska/

Skanska investerar PLN 82M, cirka 220 miljoner kronor, i sista fasen av ett bostadsprojekt i Warszawa, Polen

Report this content

Skanska investerar PLN 82M, cirka 220 miljoner kronor, i den sjätte och sista fasen av bostadsprojektet Jaśminowy Mokotów i Warszawa, Polen. Den kommer utgöras av två typer av bostäder: fyra stycken stadsradhus med tre våningar, med totalt 40 lägenheter, samt sex stycken parhus.

Projektet ligger i distriktet Mokotów. Denna fas kommer att utrustas med innovativa lösningar som inte bara kommer att förbättra de boendes levnadsstandard, utan även minimera miljöpåverkan. Beläget i närhet till centrala Warszawa utmärks området av låga byggnader omgivna av grönska.

Byggnaderna kommer att använda en kombination av värmepumpar, solpaneler och ett ventilationssystem med energiåtervinning. Parhusen kommer att ha en låg årlig energiförbrukning: cirka 30 kWh/m² per år, mindre än hälften av det lagstadgade kravet. Alla lägenheter kommer i sin tur att vara utrustade med smarta hemhanteringssystemet Appartme, vilket möjliggör fjärr- eller manuell kontroll av uppvärmning, el och vattenförbrukning för de boende.

Byggnationen av den sista etappen är planerad att starta i oktober 2024 och ska vara färdigställd under det första kvartalet 2026.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.