Skanska investerar USD 296M, cirka 3 miljarder kronor, i ett bostadsprojekt i Seattle, Washington, USA

Skanska investerar i Kaye, ett bostadsprojekt i Seattle, Washington, USA. Den totala investeringen är USD 296M, cirka 3 miljarder kronor. Byggkontraktet är värt USD 190M, cirka 1,9 miljarder kronor, vilket inkluderas i orderingången för USA i det fjärde kvartalet 2022.

Skanska ska utveckla och bygga ett 31-våningshus med 324 lägenheter i Belltown, Seattle. Projektet omfattar även underjordisk parkering och en bottenvåning med såväl gemensamhetsutrymmen som kommersiella lokaler.

Målet är att certifiera projektet med LEED Gold, Fitwel, och WiredScore.

Byggnationen startar i december 2022 och färdigställande är planerat till andra kvartalet 2025.

Jacob Birkeland, Press- och Public Affairs-chef, Skanska AB, tel 010 449 19 57

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar bidrar Skanska till ett bättre samhälle genom att erbjuda innovativa och hållbara lösningar. Koncernen har cirka 32 500 medarbetare och omsättningen under 2020 uppgick till 159 miljarder kronor.