• Skanska/

Skanska når uppgörelse i New York för 125 miljoner kronor, USD 19.6 M, som belastade fjärde kvartalet 2010

Report this content

Skanska har nått en uppgörelse med åklagarmyndigheten i New York (U.S. Attorney’s Office for the Southern District of New York) gällande en undersökning av dotterbolaget Skanska USA Civil Northeast och dess användande av företag ägda av minoriteter och kvinnor ( disadvantaged, minority and woman-owned business enterprises (D/M/WBEs)). Enligt överenskommelsen kommer Skanska att betala 125 miljoner kronor, USD 19.6 M. Detta belopp har redan belastat resultatet för det fjärde kvartalet 2010 i Skanska USA Civil och uppgörelsen väntas inte medföra några ytterligare kostnader.

Åklagarmyndigheten har undersökt huruvida byggföretag i New York-området använder D/M/WBEs enligt gällande föreskrifter och regler, och har fokuserat på Environmental Energy Associates (EEA), en certifierad D/MBE underentreprenör som har utfört rivnings- och miljörelaterade arbeten åt Skanska.

Med uppgörelsen förbinder sig åklagarmyndigheten att inte driva några ersättningskrav eller rättsliga processer mot Skanska eller dess anställda som ett resultat av undersökningen. Skanska har samarbetat fullt ut, och fortsätter att göra det, med undersökningen.

– Skanska är stolta över att vara ledande i branschen inom mångfald och vi är besvikna över att vi inte följde best practice när vi har använt EEA i vissa projekt. Vi har lärt oss en tuff läxa och vi uppmanar andra i branschen att också lära av detta, säger Richard Cavallaro, VD för Skanska USA Civil.

Som ett resultat av undersökningen så har Skanska stärkt satsningen på att förbättra standards i användningen av den här typen av underentreprenörer. Bolaget har infört ett nationellt program i USA för att efterfölja reglerna kring dessa företag som bland annat inkluderar utbildning av personalen, revisioner av tredje part och en nyinrättad tjänst för att kontrollera användningen av D/M/WBE-företag.

Skanska började implementera detta program redan 2009 och under förra sommaren började alla kontor i USA att införa det.

För ytterligare information, kontakta:

Pontus Winqvist, direktör, Investor Relations, Skanska AB, tel 010-448 88 51.
Peter Gimbe, chef för Samhällskontakter, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99.

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentlig­göra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 52.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.