Skanska reducerar orderingång för projekt i Kalifornien med USD 63 miljoner, ca 450 miljoner kronor

Skanska kommer att reducera orderingången för det fjärde kvartalet 2010 med USD 63 miljoner, ca 450 miljoner kronor. Anledningen är att en kund i Kalifornien beslutat att ompröva sina planer för utbyggnaden av en 6.500 kvm stor sjukhusbyggnad.

Skanskas ursprungliga kontrakt uppgick till USD 73 miljoner och inkluderades i orderingången för det andra kvartalet. Skanska ersätts fullt ut för det hittills utförda arbetet med ca USD 10 miljoner, ca 71 miljoner kronor.

– Detta är mycket ovanligt, men är en isolerad händelse. Vi har fortsatt goda relationer med kunden och diskuterar framtida potentiella projekt tillsammans, säger Mike McNally, vice VD i Skanska och ansvarig för byggverksamheterna i USA.

Pontus Winqvist, direktör, Investor Relations, Skanska AB,
tel 010-448 88 51.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99.

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.