Skanska renoverar Manhattan Bridge i New York för USD 150 miljoner, ca 1 miljard kronor

Skanska har fått uppdraget att renovera Manhattan Bridge i New York City. Kontraktssumman uppgår till USD 150 miljoner, motsvarande 1.050 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet. Kund är New York City Department of Transportation.

Uppdraget gäller en upprustning av brons bärande strukturer. Mer än 600 bärkablar ska bytas ut och de fyra huvudkablarna ska förses med nya skyddshöljen. Även brolagren till de åtta huvudbalkarna ska ersättas med nya. Därutöver installeras inspektionsplattformar under bron och en rad markeringsljus på de två bärkablarna på brons yttersidor. Arbetet inleds i början av 2010 och ska vara färdigställt i mitten av 2013. Det nya uppdraget är det tredje för Skanska på Manhattan Bridge under 2000-talet. I New York har Skanska även rustat upp Williamsburg Bridge, Queensborough Bridge och Triborough Bridge. Skanska USA Civil är inriktat på byggande av trafikinfrastruktur och anläggningar för energi, vatten och vattenrening. Affärsenheten med verksamhet i östra USA, Colorado och Kalifornien har ca 4.200 medarbetare. Skanska USA Civils intäkter uppgick 2008 till ca 11,5 miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Karen Diemer, informationschef, Skanska USA Civil, tel +1 718 746 2785 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38 Direktlinje för media: 010-448 88 99