Skanska säljer den första byggnaden i kontorsprojektet Studio i Warszawa, Polen, för EUR 86M, cirka 1 miljard kronor

Skanska har sålt den första byggnaden av kontorsprojektet Studio i Warszawa, Polen, för EUR 86M, cirka 1 miljard kronor. Köpare är Stena Real Estate AB. Transaktionen kommer att bokföras av Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling Europa i det andra kvartalet 2024. Tillträdet till fastigheten är planerat till det tredje kvartalet 2024.

Studio ligger i stadsdelen Wola i Warszawa. Detta område lockar ett ökande antal företag som är intresserade av att verka i denna växande del av staden. Den första fasen av projektet har en uthyrningsbar yta på 17 600 kvadratmeter, vilken till 98 procent är uthyrd. Hyresgästerna inkluderar bland annat bolag från Société Générale Group, försäkringsbolaget Unum Życie, C.H. Robinson och Business Link. Byggnationen av den första byggnaden startade i september 2021 och håller just på att avslutas under innevarande kvartal.

Studio är utvecklad med målet att leverera hållbara kontorsytor, möjliggöra ansvarsfull resursanvändning och stödja hyresgästernas välmående. Den är certifierad enligt LEED Core & Shell, nivå Platinum, och förväntas även få certifieringarna WELL Core & Shell, WELL Health & Safety Rating och Building without Barriers.

Byggnationen av den andra etappen startade under det fjärde kvartalet 2023 och den beräknas vara färdigställd under fjärde kvartalet 2025. Totalt kommer projektet att erbjuda en uthyrningsbar yta på cirka 43 000 kvadratmeter.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.