Skanska säljer domstolsbyggnad i Växjö till Vacse för cirka 490 miljoner kronor

Skanska säljer en domstolsbyggnad i Växjö, där Domstolsverket är hyresgäst, för cirka 490 miljoner kronor. Försäljningen bokförs av Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling i det andra kvartalet, 2024. Tillträde och erläggande av köpeskilling sker i samband med att domstolen står färdig, vilket planeras till fjärde kvartalet 2026.

Domstolen är utvecklad av Skanska i samarbete med Vacse. Byggnaden uppförs av Skanska Sverige och inkluderas i orderingången för andra kvartalet, 2024. Investeringen, inklusive byggkontrakt om 350 miljoner kronor, bedöms uppgå till cirka 430 miljoner kronor. Bygglov är nu på plats och byggnationen kommer att påbörjas omgående.

Domstolsbyggnaden blir fem våningar hög, samt suterrängvåning, med en total bruttoyta på drygt 10 500 kvadratmeter. Den kommer att inrymma tingsrätt, förvaltningsrätt samt Mark- och Miljödomstol. Målsättningen är att byggnaden ska certifieras enligt BREEAM, nivå Outstanding, vilket innebär att den ska uppfylla högt ställda hållbarhetskrav. Ambitionen är att byggnaden även ska nå energiklass A, vilket motsvarar halverad energianvändning jämfört med Boverkets krav.

Marcus Ekelund, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB, tel 010 448 11 60

Marcus Heiman, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010 449 41 65

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.