• Skanska/

Skanska säljer hyresbostadsprojekt i Herlev, Danmark, för DKK 737M, cirka 1,1 miljarder kronor

Report this content

Skanska har sålt hyresbostadsprojektet Hørkær Have i Herlev, Danmark, för DKK 737M, cirka 1,1 miljarder kronor. Köpare är NREP. Transaktionen kommer bokföras under verksamhetsgrenen Kommersiell Fastighetsutveckling i det andra kvartalet 2024. Överlåtelse sker i samband med färdigställandet, som är planerat till det andra kvartalet 2025.

Projektet är beläget i centrala Herlev nära tågstationen och kommande hållplatser för spårvagn till Köpenhamn. Det omfattar 22 720 kvadratmeter och kommer att bestå av 264 hyreslägenheter ackompanjerade av lika många parkeringsplatser runt byggnaden. Parkeringsplatserna kommer att vara förberedda för laddningsstationer för elbilar.

I stället för en traditionell innergård med parkeringsplatser så kommer en gemensam grön trädgård att anläggas, planterad enligt forskning utförd på platsen och i det lokala området för att stödja biologisk mångfald bland växter, insekter, fåglar och andra djur. Trädgården kommer att bevattnas med insamlat regnvatten. En byggnad mitt i trädgården kommer att erbjuda hyresgästerna rum för möten, aktiviteter och faciliteter för att kunna arbeta hemifrån. Projektet är för-certifierat enligt den gröna certifieringen DGNB, nivå Guld.

De första lägenheterna kommer att vara redo för inflyttning i december 2024. Projektet beräknas vara färdigställt i juni 2025.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.