Skanska säljer kommersiell fastighet i Bristol, Storbritannien, för cirka 420 miljoner kronor

Skanska säljer 66 Queen Square i Bristol, Storbritannien, till Aviva Investors Property Trust för GBP 33 M, cirka 420 miljoner kronor. Transaktionen registreras i andra kvartalet 2015.

Fastigheten är delvis ett nybygge och delvis en restaurering av en georgiansk byggnad, som totalt kommer att omfatta 5 700 kvadratmeter.

Byggarbeten pågår och planeras vara slutförda i september 2015.

Skanska UK har cirka 5 000 medarbetare och intäkterna 2014 uppgick till cirka 15 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom husbyggnad, anläggningsarbeten, distributionsnät samt fastighetsunderhåll och kommersiell utveckling. Skanska är även ledande inom offentlig-privat samverkan, PPP, eller Private Financed Initiatives, PFIs.

Lizzie Sparrow, Communications, Skanska UK, tel +44 1923 423905 or +44 7894 003335

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010 448 88 08

Direktlinje för media: tel 010 448 88 99

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt I offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 58 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2014 uppgick till 145 miljarder kronor.