Skanska säljer kontorsfastighet i Tjeckien för cirka 520 miljoner kronor

Skanska har sålt kontorsbyggnaden Corso Court i Prag, Tjeckien. Byggnaden har förvärvats av Invesco Real Estate. Värdet av transaktionen uppgår till EUR 55 miljoner, cirka SEK 520 miljoner, och försäljningen kommer att bokföras av Skanska Commercial Development Europe under det fjärde kvartalet 2015. Överföringen av fastigheten förväntas ske under samma kvartal.

Corso Court togs i bruk i juli 2015. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 17 200 kvadratmeter och fastigheten är uthyrd till 100 procent. Kontorsprojektet förväntas få LEED Platinum-certifiering.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetskontorsprojekt. Bolagets verksamhet är koncentrerad till storstadsområdena i Tjeckien, Ungern, Rumänien och Polen och genomförs av fyra lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary, Skanska Rumänien och Skanska Property Poland.

Małgorzata Kubica, External Communication Manager, Skanska in Poland, tel: +48 502 747 454

Andreas Joons, Pressekreterare, Skanska AB, tel 010-449 04 94

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 60 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2014 uppgick till 145 miljarder kronor.