Skanska säljer kontorsfastighet i Vanda, Finland, för cirka EUR 30 M, cirka 315 miljoner kronor

Skanska har sålt kontorsfastigheten Aviabulevardi II i Vanda, Finland för cirka EUR 30 M, cirka 315 miljoner kronor. Köpare är Niam AB. Försäljningen kommer att bokföras av Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling Norden i det andra kvartalet 2019. Tillträdet kommer att ske under början av oktober 2019.

Området där fastigheten är belägen heter Aviapolis som ligger i Vanda, det snabbast växande affärsområdet i Helsingforsregionen och nära beläget flygplatsen. Den uthyrningsbara ytan är 8 000 kvm och är designad för att möta kraven och behoven på ett modernt och hållbart aktivitetsbaserat arbetssätt. Fastigheten kommer att certifieras med hållbarhetscertifieringen LEED® nivå ”Gold”. Fastigheten är fullt uthyrd och färdigställdes november 2018.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, tel 010 449 19 57

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd i koncernens värderingar erbjuder Skanska innovativa och hållbara lösningar för enkla såväl som de mest komplexa uppdragen. Dessa skapar en bättre framtid för kunder och samhället. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.