Skanska säljer kontorsfastigheten Green Day i Wrocław, Polen, för cirka 370 miljoner kronor

Skanska säljer Green Day i Wrocław, Polen, till Investec GLL Global Special Opportunities Real Estate Fund, en fond som förvaltas gemensamt av Investec Bank PLC and GLL Real Estate Partners GmbH, för EUR 43 M, cirka 370 miljoner kronor. Transaktionen bokförs i tredje kvartalet 2013 och övertagande av fastigheten planeras ske under första kvartalet 2014.

Green Day är Skanskas tredje kontorsinvestering i Wrocław efter Green Towers och Grunwaldzki Center. Den totala uthyrbara ytan är cirka 16 000 kvm, med sju våningar över markplan och två våningar under jord. Kontorsytan i Green Day är helt uthyrd. Byggnationen påbörjades under tredje kvartalet 2012 och projektet beräknas vara klart under första kvartalet 2014.

Green Day är förcertifierad enligt LEED på Guld-nivå, vilket medför goda arbetsförhållanden och reducerade driftskostnader. Kontorsfastigheten ligger mitt i centrala Wrocław, med närhet till kollektivtrafik och cykelbanor.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och kommersiella byggnader. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Ungern, Tjeckien, Rumänien och Polen. Verksamheten bedrivs i fyra lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary, Skanska Romania och Skanska Property Poland.

Jakub Zagorski, Kommunikationsansvarig, Skanska Property Poland, tel: +48 797 229 117

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2012 uppgick till 132 miljarder kronor.