Skanska säljer kontorsprojekt i Finland för EUR 38,4 miljoner, ca 375 miljoner kronor

Skanska säljer ett kontorsprojekt i Helsingfors till det tyska fastighetsbolaget Commerz Real. Försäljningspriset uppgår till ca EUR 38,4 miljoner, cirka 375 miljoner kronor, och försäljningsvinsten till EUR 6,7 miljoner, ca 66 miljoner kronor.

Affären avser Lintulahtibyggnaden som omfattar 10.700 kvm. Över 90 procent av lokalytorna i byggnaden är uthyrda. Byggnaden färdigställdes 2009 och var Skanska Kommersiell Utveckling Nordens första kontorsprojekt i egen regi i Finland.

Lintulahti var också först i Norden med att uppnå precertifiering enligt det internationella miljösystemet LEED.

− Det är glädjande att såväl investerare som hyresgäster uppskattar våra moderna och miljöriktiga kontorsbyggnader, säger Jukka Pitkänen, VD Skanska Commercial Development Finland.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden har nu startat Skanska House som är enhetens andra kontorsprojekt i egen regi i Helsingfors.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de fyra storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingforsregionen i Finland och Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

Jukka Pitkänen, VD, Skanska Commercial Development Finland, tel +358 20 719 2312
Per-Lennart Berg, talesperson, Skanska, tel 010-448 88 28
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.