Skanska säljer pågående kontorsprojekt i Köpenhamn till Norrporten

Report this content

Skanska säljer det pågående kontorsprojektet Havneholmen Tower i Köpenhamn. Köpare är Fastighetsaktiebolaget Norrporten som tillträder fastigheten i januari 2011.

Skanska ansvarar för uthyrningen av projektet till och med juni 2014. Projektet påbörjades under första kvartalet 2008 och inga hyreskontrakt är ännu tecknade, men förhandlingar pågår med ett flertal tänkbara hyresgäster. Den slutliga utvecklingsvinsten beror på framgången i uthyrningsarbetet och kommer att redovisas kvartalsvis i takt med att projektet färdigställs och hyrs ut.

Havneholmen Tower omfattar 18.500 kvm kontorsyta och Skanskas investering uppgår till DKK 530 miljoner, ca 690 miljoner kronor.

– Med glädje kan jag konstatera att fastighetens kvalitet och läge stämmer väl överrens med vår affärsidé och utvecklingsstrategi i Köpenhamn, säger Anders Wiklander, VD på Norrporten.

Tower är det andra av Skanskas utvecklingsprojekt på Havneholmen som Norrporten förvärvar. Norrporten har i dagarna tillträtt det senaste projektet Havneholmen Atrium som precis färdigställts och är fullt uthyrt till bland andra Handelsbanken och BDO Revision. Skanska har ytterligare ca 40.000 kvm byggrätter i området varvid nästa etapp som planeras omfattar ca 15.000 kvm.

– Vi kan notera en fortsatt god efterfrågan på bra belägna, moderna och flexibla kontorsprojekt i Öresundsregionen, säger Richard Hultin, VD för Skanska Öresund.

Havneholmen Tower är ritat av Gert Wingårdh Arkitekter och bygguppdraget utförs av Pihl A/S.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden är uppdelat i tre regionbolag: Göteborg, Stockholm och Öresund.