Skanska säljer sin verksamhet för infrastrukturtjänster i Storbritannien för GBP 50M, cirka 570 miljoner kronor

Skanska har tecknat ett bindande Business Purchase Agreement (”BPA”) för avyttring av verksamheten för infrastrukturtjänster i Storbritannien för GBP 50M, cirka 570 miljoner kronor. Köpare är M Group Services, en ledande leverantör av viktiga infrastrukturtjänster inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorn i Storbritannien och Irland. Försäljningen förväntas slutföras och transaktionen bokföras under första kvartalet 2021.

Skanskas infrastrukturtjänster i Storbritannien erbjuder underhåll av motorvägar, järnvägsunderhåll samt byte och underhåll av gatubelysning. Omsättningen uppgick under 2019 till GBP 323M, cirka 3,6 miljarder kronor. Försäljningen är en viktig del i Skanskas strategi att fokusera på kärnverksamheterna inom infrastruktur och bygg.

Skanska kommer att kommunicera det slutliga försäljningspriset och bekräfta försäljningen i samband med erhållande av samtliga godkännanden samt uppfyllelse av övriga villkor relaterat till försäljnings- och köpeavtalet.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien samt i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Polen, Tjeckien samt i Storbritannien med BoKloks koncept. Skanska omsatte 33 miljarder kronor under 2019 och hade cirka 11 700 anställda i sina europeiska verksamheter utanför Norden.

Kevin Perlmutter, Head of Corporate Communications, Skanska UK, tel +44 (0)7968 221160

Jacob Birkeland, presschef och public affairs chef, Skanska AB, tel +46 768 9972 69

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.