• Skanska/

Skanska säljer två kontorshus i Bukarest, Rumänien, för EUR 97M, cirka 995 miljoner kronor

Report this content

Skanska har sålt två kontorsbyggnader i Bukarest till S IMMO AG, ett österrikiskt fastighetsbolag. Transaktionen värderas till EUR 97M, cirka 995 miljoner kronor, och kommer att bokföras i Skanska Commercial Development Europe i fjärde kvartalet 2020. Tillträde till fastigheterna planeras till andra kvartalet 2021.

Kontorsbyggnaderna heter Campus 6.2 och 6.3 och utgör en del av en kontorsparken Campus 6 som totalt består av fyra byggnader. Campus 6 ligger i hjärtat av Bukarests attraktiva område, Centre-West. Komplexets andra och tredje byggnad består av nästan 38 000 kvadratmeter och har hyrts ut till 99 procent. De största hyresgästerna är blue chip-företagen Microsoft och Société Générale European Business Services. Campus 6.2 levererades i oktober 2020 och Campus 6.3 kommer att levereras under Q1 2021. Båda byggnaderna har redan uppnått LEED Gold och WELL Silver pre-certifiering.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien samt i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Polen, Tjeckien samt i Storbritannien med BoKloks koncept. Skanska omsatte 33 miljarder kronor under 2019 och hade cirka 11 700 anställda i sina europeiska verksamheter utanför Norden.

För ytterligare information kontakta:

Aleksandra Markiewicz, Communications Manager, Skanska CDE, tel +48 797 229 147

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 010-448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.