Skanska säljer vårdboende i Kviberg, Göteborg, för cirka 290 miljoner kronor

Skanska har sålt vårdboendet Villa Kviberg i Göteborg för cirka 290 miljoner kronor. Köpare är Altura. Transaktionen kommer att bokföras av Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling i det fjärde kvartalet 2019. Tillträde sker sommaren 2021. Sedan tidigare är hyresavtal tecknat med Vardaga.

Det fyra våningar höga Villa Kviberg kommer att få 77 lägenheter och omfattar totalt 5 000 kvadratmeter. Det ligger i ett område där Skanska utvecklat bostadsområdet Kvibergs Ängar. Vårdboendet, som utvecklas och byggs av Skanska Sverige, har högt ställda hållbarhetskrav och ska certifieras enligt LEED. Huset kommer bland annat att utrustas med solceller på taket.

Byggnationen påbörjades sommaren 2019 och planeras att slutföras sommaren 2021.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.

Charlotte Adlerton Gadd, affärsutvecklare, Skanska Sverige, tel 010 449 42 12

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.