Skanska startar andra fasen av kontorsprojektet Green Corner i Warszawa, Polen

Skanska startar nu bygget av hus B i kontorskomplexet Green Corner i Warszawa, Polen. Den totala uthyrningsytan i hus B kommer att vara 13 000 kvadratmeter. Skanskas investering uppgår till EUR 30 M, cirka 270 miljoner kronor.

Kontorskomplexet Green Corner ligger på Chlodna-gatan i Warszawa och består av två byggnader med totalt 27 000 kvadratmeter yta för uthyrning. Båda byggnaderna kommer att vara färdigställda under fjärde kvartalet 2012.

Kontorskomplexet har sju våningar och god tillgång till allmänna kommunikationer, bland annat en ny linje på Warszawas tunnelbana. Kontorsprojektet Green Corner har redan blivit pre-certifierat enligt LEED Platinum och rymmer en hel del innovativ teknik som kommer att reducera de löpande kostnaderna i byggnaden. Gröna lösningar som ett energieffektivt ljussystem och återanvändande av spillvatten innebär besparingar för hyresgästerna.

Skanska har redan tecknat två hyreskontrakt i Green Corners hus A. De första hyresgästerna kommer att utnyttja 7 000 respektive 300 kvadratmeter.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor och logistik. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Ungern, Tjeckien och Polen. Verksamheten bedrivs i tre lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary och Skanska Property Poland.

Jakub Zagórski, kommunikationschef, Skanska Property Poland, tel: +48 519 229 117

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.