• Skanska/

Skanska startar nytt grönt kontorsprojekt i Poznan, Polen – investerar cirka 262 miljoner kronor

Report this content

Skanska startar bygget av kontorshuset Malta House i Poznan, Polen. Den totala ytan för uthyrning blir 15 700 kvadratmeter. Investeringen är totalt EUR 29 M, cirka 262 miljoner kronor.

Malta House ligger i centrala Poznan med god tillgång till allmänna kommunikationer, mellan huvudvägarna till Warszawa och Katowice. Det är Skanskas första kontorsprojekt i Poznan. Byggnaden kommer att rymma 15 700 kvadratmeter i fem våningar, med 275 parkeringsplatser. Bygget startar i januari 2012 och beräknas vara klart under tredje kvartalet 2013.

Malta House kommer att bli den första LEED-certifierade kontorsbyggnaden i Poznan. Projektet har redan blivit pre-certifierat enligt den högsta nivån, LEED Platinum, tack vare de innovativa gröna tekniken för maximal energieffektivitet, ljuskontroll och för att utnyttja vattnet effektivt. Malta House kommer att ha ett grönt tak med utsikt över Lake Malta och som hyresgäst har man dessutom tillgång till alla bekvämligheter i det närliggande köpcentret.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor och logistik. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Ungern, Tjeckien och Polen. Verksamheten bedrivs i tre lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary och Skanska Property Poland.

För ytterligare information, kontakta:

Jakub Zagórski, kommunikationschef, Skanska Property Poland, tel: +48 519 229 117

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.