Skanska tecknar kontrakt för tidigare aviserat tunnelbaneprojekt i New York för USD 400 miljoner, ca 2,75 miljarder kronor

Kontraktet gällande utbyggnaden av tunnelbanelinjen nr 7 Subway Line i New York har nu tecknats av S3 Tunnel Constructors, ett joint-venture där Skanska ingår. Kontraktssumman uppgår till totalt USD 1,14 miljarder, ca 7,8 miljarder kronor, varav Skanskas andel är 35 procent. Därmed inkluderar Skanska USD 400 miljoner, ca 2.750 miljoner kronor, i orderingången för det fjärde kvartalet 2007. Kund är MTA New York City Transit.

Som meddelats i ett pressmeddelande den 9 november gäller uppdraget en förlängning av tunnelbanelinje nr 7 mellan Times Square och västra Manhattan.

Projektet omfattar byggande av ca 3,6 km nya tunnlar med en diameter på ca 6 m. I uppdraget ingår även att bygga en tunnelbanestation vid 34:e gatan och att sänka linjens befintliga spår vid Times Square med ca två meter för att ansluta till de nya tunnlarna. I samband med detta kommer även linje nr 8 att grundförstärkas. Tiden för genomförandet beräknas till 57 månader.

Joint venture-företaget S3 Tunnel Constructors leds av J.F. Shea Construction som liksom Skanska USA Civil har 35 procent. Även Schiavone Construction Company ingår med 30 procent.

Skanska fick tidigare i år uppdraget att bygga den första etappen av Second Avenue Subway line på östra Manhattan. Även detta projekt genomförs av S3 Tunnel Constructors som i detta fall leds av Skanska. Skanskas andel av detta kontrakt uppgår till USD 126 miljoner. Bolagets hittills största USA-order avser vattenanläggningen Croton Water Filtration Plant i New York där Skanskas kontrakt uppgår till USD 1,04 miljard.

Skanska USA Civil är inriktat på byggande av trafikinfrastruktur och anläggningar för energi, vatten och vattenrening. Bolaget med verksamhet i östra USA, Colorado och Kalifornien har ca 3.800 medarbetare. Skanska USA Civils intäkter uppgick 2006 till ca 9,8 miljarder kronor.