• Skanska/

Skanska tecknar största hyresavtalet någonsin i företagets historia i skyskrapan Generation Park Y i Warszawa, Polen

Report this content

Skanska har tecknat ett hyresavtal med försäkringsbolaget PZU Group för 47 000 kvadratmeter kontorslokaler samt därutöver 325 p-platser i skyskrapan Generation Park Y i Warszawa, Polen. Hyresgästen kommer att påbörja inflyttningen andra kvartalet 2022. Med detta avtal är byggnaden till 98,5 procent uthyrd. Avtalet är det största hyresavtalet i Skanskas historia vad gäller antalet uthyrda kvadratmeter.

Generation Park Y är en byggnad i kontorskomplexet Generations Park som består av tre kontorsbyggnader namngivna med X, Y, Z, som en referens till de generationer av människor som kommer att bo och arbeta där. Projektet förväntas erhålla certifieringarna LEED Platinum, WELL samt Building without Barriers. De tre delprojekten i kontorskomplexet har en total uthyrningsbar yta på cirka 87 000 kvadratmeter kontorslokaler samt därutöver stor yta för parkeringsplatser. Generation Park är därmed Skanskas största kontorsutvecklingsprojekt i Warszawa med företagets första kontorsskyskrapa i Central- och Östeuropa.

Skanska påbörjade byggnationen av Generation Park Y i november 2018. Färdigställande av själva byggnaden beräknas till första kvartalet 2021. Därefter kommer anpassningar interiört att utföras för hyresgästen fram till andra kvartalet 2022, vilket också är inflyttningsdatum.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, press och public affairs chef, Skanska AB, tel 076 899 72 69

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.