Skanska tecknar tilläggskontrakt för renovering av universitet i USA för USD 94M, cirka 975 miljoner kronor

Skanska har tecknat ett tilläggskontrakt med University of Cincinnati för renovering och tillbyggnad av en historisk byggnad på campus i Cincinnati, Ohio, USA. Tilläggskontraktet är värt USD 94M, cirka 975 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för USA i första kvartalet 2024.

Projektet är ett i raden av stora renoverings- och utbyggnadsprojekt. Denna gång rör det sig om en renovering som omfattar 6 100 kvadratmeter med nya kontor, öppna tekniska forskningslabb, klassrum, biologi- och kemiundervisningslabb samt samarbetsutrymmen. Den cirka 13 400 kvadratmeter stora tillbyggnaden kommer bland annat att inrymma nya toppmoderna kemiforskningslabb, kemisk lagring och utrymmen för anläggningsservice.

Arbetena påbörjades 2023 och inflyttning beräknas ske etappvis med start i augusti 2025.

Olle Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.