Skanska tecknar tilläggskontrakt för sjukhus i Florida, USA, för USD 166M, cirka 1,7 miljarder kronor

Skanska har tecknat ett tilläggskontrakt med Orlando Health för att bygga det 54 000 kvadratmeter stora akutvårdssjukhuset Lakeland Highlands i Lakeland, Florida. Kontraktet är värt USD 166M, cirka 1,7 miljarder kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för USA i det första kvartalet 2024.

Den sju våningar höga byggnaden, med rum för 302 patienter, kommer att inrymma mottagningsrum samt utrymmen för olika vårdtjänster samt support såsom medicinsk bildbehandling, labb och apotek.

Det ursprungliga kontraktet tillkännagavs i juli 2023. Byggnadsarbetena vid sjukhuset beräknas vara färdiga 2026.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.