Skanska tecknar tilläggskontrakt för sjukhusutbyggnad i Portland, USA, för USD 200M, cirka 2,1 miljarder kronor

Skanska har tecknat ett tilläggskontrakt med Oregon Health & Science University inom deras projekt för sjukhusutbyggnad i Portland, Oregon, USA. Tilläggskontraktet är värt USD 200M, cirka 2,1 miljarder kronor, vilket kommer inkluderas i orderingången för USA för det fjärde kvartalet 2023.

Tilläggskontraktet avser invändiga arbeten i den nya byggnaden vid sjukhuset. Det omfattar färdigställande av innerväggar, mekaniska el-, VVS- och brandskyddssystem, samt diverse utrymmen för den nya sjukhusutbyggnaden. Den cirka 50 000 kvadratmeter stora, 14 våningar höga, utbyggnaden av sjukhuset kommer att utföras inom en samverkansmodell.

Den nya byggnaden kommer bestå av tre parkeringsplan och sex våningar för patienter inkluderat en avdelning för benmärgstransplantation och kirurgisk onkologi, samt utrymme för framtida expansion. Byggnaden kommer anslutas till det befintliga sjukhuset med tre broar för fotgängare.

Byggandet av sjukhusutbyggnaden påbörjades 2022 och den förväntas öppna för patienter under 2026.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.